17
aug

Reportage Bloem & Blad

Het bloemistenvakblad had dit keer als thema 100% GROEN. Meesterbinder Menno Kroon was gasthoofdredacteur en had ons bedrijf uitgekozen voor de rubriek: de Kweker. Super leuk om in deze editie meer te mogen vertellen over ons bedrijf en de planten die we kweken! ~ Tekst Cornéline Lanooy / Fotografie Lukas Göbel, Inga Powilleit, Bloem & Blad ~ Onderaan deze pagina een vlog van de conceptstore van Menno Kroon

‘Wij promoten de rust van een groene omgeving’

Kweker Karin van der Eijk steekt veel van haar tijd in het onder de aandacht brengen van haar assor-timent planten bij bloemisten, op vakbeurzen en tijdens workshops. Dan vertelt ze ook altijd hoe ge-zond planten eigenlijk zijn. ‘Onze Clusia Princess zuivert dertig vierkante meter lucht.’

Op zondagmorgen door de kassen lopen om alle planten bekijken; geen radio, geen personeel. Karin van der Eijk (44) vindt dit het fijnste moment van de week. ‘Het is dan heerlijk rustig in de kas.’ Samen met compagnon Hein Visser (53) en broer Edwin van der Eijk (37) staat ze aan het roer van VDE Plant (VDE staat voor Van Der Eijk) in Woubrugge. Edwin en zij zijn de derde generatie VDE Plant: haar opa en oma startten in 1948 een kwekerij met groenten onder platglas en bouwden later kassen om het assortiment uit te breiden met rozen, amaryllis, freesia’s en tomaten. Haar vader en diens broer schakelden in de jaren tachtig over op groene kamerplanten. Karin woont in het huis van haar groot-ouders bij de kwekerij waarin nog historische glas-in-loodramen zijn verwerkt met tomaten en freesia’s erop afgebeeld.

Voor Karin stond het al vroeg vast dat zij in het bedrijf wilde werken. ‘Als kind kweekte ik op m’n ka-mer allerlei plantjes en ik speelde in het weekend tussen de planten in de kas. Mijn ouders vonden het nuttig dat ik een goede opleiding zou volgen en ook eerst bij een ander bedrijf zou werken. Dus ging ik op mijn twaalfde naar de lagere tuinbouwschool, gevolgd door de middelbare tuinbouwschool. Daarna heb ik op een potplantenkwekerij in Amerika gewerkt, maar op mijn achttiende ben ik gestart bij VDE Plant.’ Haar vader wilde dat ze ‘gewoon’ onderaan zou beginnen, ook al was ze de dochter van de baas. Dus deed ze alle klussen, zoals het wassen van het kasdek en wieden. ‘Dus ook de minder leuke dingen, maar zo leerde ik wel alle facetten van de kwekerij en de teelt kennen. Vanaf het begin werd ik ook verantwoordelijk voor de teelt van de planten; dat vind ik het leukste werk.’ In het bedrijf zijn de taken tussen de eigenaren goed verdeeld: Karin doet dus de teelt en een deel van de marketing, broer Edwin is verantwoordelijk voor de verkoop en Hein voor de financiën en planning.

Groeneplantenvirus

De vierde generatie Van der Eijk is ook al beïnvloed door het ‘groeneplantenvirus’. Karins dochter Danic (9) kweekt ook plantjes op haar kamer en organiseert regelmatig een workshopje in de kas voor haar vriendinnen. Karin: ‘Dan leg ik uit hoe planten groeien en bloeien, hoe ze verzorgd moeten wor-den en hoeveel water ze nodig hebben. Zo combineren we iets nuttigs met iets leuks. De kinderen leren zo op jonge leeftijd dat planten belangrijk zijn. Een groene leefomgeving zorgt namelijk voor rust en is goed voor je gezondheid. En als ze het leuk vinden in de kas, kunnen ze als ze ouder zijn hier in hun vakanties komen werken.’

Dertig verschillende kamerplanten

Onder leiding van het trio is het assortiment groene kamerplanten sterk uitgebreid. Karins vader en oom kweekten met name twee soorten palmen, maar toen die niet veel meer opleverden, kwamen er meer plantensoorten bij die VDE Plant exclusief kweekt. Nu bestaat het assortiment uit circa dertig verschillende kamerplanten, waaronder een groot aantal bijzondere (zie kader). Om te beslissen welke planten gekweekt gaan worden, werkt de kwekerij samen met leveranciers uit binnen- en buitenland. ‘Met al deze bedrijven hebben we in de loop van de jaren een sterke vertrouwensband opgebouwd; we kunnen lezen en schrijven met elkaar. Heeft een leverancier een bijzondere noviteit op het oog, dan bespreken we dat en gaan we de plant testen.’
De vermeerdering gebeurt via stek of zaad bij de leveranciers en vervolgens komen de kleine plantjes naar VDE Plant. Per plant is het verschillend hoe lang ze bij de kwekerij staan om tot verkoopbare planten uit te groeien. Bij de Clusia duurt dit veertig weken terwijl de Chlorophytum tien weken nodig heeft en de Areca een jaar.

Vakbeurzen en workshops

VDE Plant vindt het belangrijk om hun producten goed te promoten bij klanten – merendeel bloemisten. Karin: ‘Dat hebben we vooral opgepakt in de crisisjaren toen het duidelijk minder ging met de plantenverkoop bij bloemisten. We staan bijvoorbeeld op vakbeurzen als &TrendZ waar we samen met De Vakbloemist lezingen geven en onze planten aan bloemisten laten zien, we geven workshops bij bloemisten, en organiseren ons event Intenz on tour. Allemaal activiteiten om ons assortiment on-der de aandacht te brengen.’
Intenz is de merknaam waarmee de kwekerij de exclusieve planten in de markt zet. Karin laadt regel-matig haar auto vol planten en bezoekt daarmee bloemisten door het hele land. ‘Op de toer laten we ze kennismaken met ons veelzijdige assortiment en vertel ik het verhaal achter onze planten. Die sto-rytelling wordt steeds belangrijker merken wij. Planten zijn immers overal te koop, dus als bloemist moet je je onderscheiden met het verhaal bij de plant. Dan bied je toegevoegde waarde.’ Op haar beurt vindt Karin het belangrijk om de kas uit te komen en in contact te komen met bloemisten. ‘Op die manier ontmoet je je klanten en hoor je hun wensen. Alleen maar kweken vanwege de aantallen en prijs is niet onze doelstelling. Wij willen in contact blijven met onze afnemers.’ Intenz on tour doet Karin samen met haar schoonzus Krista, die styliste is. VDE Plant verkoopt overigens niet direct aan bloemisten, maar heeft een shop-in-shop bij Waterdrinker in Aalsmeer.

Eindelijk weer hip

VDE Plant vindt het belangrijk om met name de luchtzuiverende werking van hun planten onder de aandacht te brengen. ‘Groene planten zijn eindelijk weer hip, daar zijn wij natuurlijk heel blij mee. Het is volgens ons ook geen trend maar een lifestyle. De gezonde werking en de rust die een groene leef-omgeving uitstraalt, willen wij sterk promoten. Voor de merken Ogreen Clean Machine en Air So Pure zijn onze planten wetenschappelijk getest. Uit een van de testen die bijvoorbeeld Ogreen uitgevoerd heeft is gebleken dat onze Clusia Princess 30 m2 lucht zuivert, dat is natuurlijk hartstikke leuk om te promoten.’

Die communicatie gaat niet alleen via Intenz on tour, maar ook via blogs en vlogs op de website van het bedrijf, via woonbladen en tv-programma’s. Het nieuwe RTL-programma Groene Vingers besteedt veel aandacht aan planten en die van VDE in het bijzonder. De kwekerij is ook zijdelings betrokken bij het start-up- en innovatieprogramma Let it Grow. ‘Het programma van Let it Grow is vernieuwend en professioneel. Het gedreven team kijkt echt buiten de gebaande paden en dat hebben we nodig als sector.’

Karin vertelt enthousiast dat VDE Plant vorig jaar op een beurs van het woonmagazine Elle Decoration in Amsterdam aanwezig was met een stand en dat zij daar ‘plantendokter’ was. ‘Zo kwamen we in contact met consumenten en hoorden we hoe zij met planten omgaan en wat zij belangrijk vinden. We kregen natuurlijk veel vragen over de verzorging, want dat is vaak het belangrijkste manco. Mensen geven te veel of juist te weinig water, zetten de plant op een verkeerde plek – te donker of te licht – enzovoort. Daarbij kunnen wij behulpzaam zijn. Bovendien was het leuk om te zien dat met name jon-ge mensen in de stad erg geïnteresseerd zijn in planten vanwege het gezondheidsaspect en de rust-gevende werking ervan.’ Onlangs is zij daarom ook een Instagramaccount gestart waar ze foto’s van planten plaatst en vragen van volgers beantwoordt.

Minder chemische middelen

Elke dag begint Karin om zes uur ‘s ochtends met haar werk. Ze maakt een ronde door de kassen en controleert onder meer het water geven en de klimaatregeling. Daarnaast houdt ze zich bezig met de gasinkoop, de stroomverkoop en met de gewasbescherming. Sommige planten zijn gevoelig voor ziekten en plagen en VDE Plant vindt het belangrijk om deze zoveel mogelijk met biologische midde-len te bestrijden. Karin: ‘We zijn al jaren bezig om het gebruik van chemische middelen tot een mini-mum te beperken en we voeren allerlei testen uit in samenwerking met Koppert Biological Systems. Maar helaas is nog niet alles mogelijk. Bijvoorbeeld trips is lastig te bestrijden met alleen biologische middelen, maar we blijven ernaar streven. Zo gebruiken we bij de teelt van Clusia niet langer chemi-sche middelen tegen schimmel; dat is een doorbraak.’
Met een aantal vrouwelijke collega’s van het Ladies Netwerk van kwekers brainstormt Karin veel over de teelt van bloemen en planten, bezoekt zij beurzen en maakt ze stedentrips om te zien wat de trends zijn. Ze was met collega/vriendin Joyce Lansbergen van Gerberakwekerij LG Flowers in New York om daar het gebruik en de promotie van planten te ‘onderzoeken’. ‘Het was geweldig om te zien dat in bijna in elke winkeletalage planten stonden. En in kantoren en ziekenhuizen zagen we veel groene wanden, ook een mooie oplossing als je een groene en gezonde werkomgeving wilt.’

Intenz Home

VDE Plant brengt zijn assortiment exclusieve groene kamerplanten op de markt onder de naam Intenz Home. Hieronder vallen: Alocasia Stingray, Areca dypsis Lutescens, Asplenium Amy, Asplenium Crispy Wave, Chamaedorea Elegans, Chlorophyum Atlantic, Chlorophytum Lemon, Clusia Princess, Coffea Arabica, Hydnophytum Treasure, Monstera Monky Mask, Musa Oriental Dwarf, Myrmecodia Adventure, Nephrolepis Duffi, Nephrolepis Emina, Peperomia Green, Peperomia Green Gold, Pe-peromia Raindrop, Philodendron Atom, Phlebodium Blue Star, Syngonium Arrow, Syngonium Pixie en Tradescantia Purple Flame. Styliste en groendecorateur Krista van der Eijk is verantwoordelijk voor de styling van beurzen, kanti-ne en inspiratieruimte bij VDE Plant. Zij laat hier een aantal voorbeelden zien van hoe de Clusia Prin-cess verwerkt kan worden, bijvoorbeeld met schoongespoelde wortels. ‘Dat is heel populair’, vertelt Karin, ‘omdat het het botanische karakter van de plant laat zien.’ De Clusiaplanten met beschilderd blad heeft Karin zelf gemaakt. ‘In het buitenland wordt de Clusia ook wel ‘autograph tree’ genoemd.’ Met een houten stokje maakt ze de tekeningen, wat niet schadelijk is voor de plant. Clusia is de grootste productgroep in de kwekerij. ‘Al vijftien jaar steken we energie in deze plant, omdat we erin geloven. Eerst was het een lange, slappe plant, maar door continue productontwikkeling en -verbetering heeft ons hele teeltteam een sterke plant gecreëerd.’

Gasthoofdredacteur Menno Kroon is meesterbinder, bloemenkunstenaar, interior designer én heeft een concept store in Amsterdam. Vandaag nam ik een kijkje in deze concept store!