14
Okt

Inspiratie op doen in New York

Samen met Joyce Lansbergen inspiratie op doen in … New York

Het is een feit dat de trends in Amerika gezet worden. We zien dit dan een aantal jaren later terug in Nederland. Zelf was ik erg benieuwd naar de plantentrend. In Nederland zie je veel planten in winkels en lifestyle stores, dat zagen we hier ook. Het wordt echt gezien als de finishing touch van je interieur. Ook het feit dat planten de lucht zuiveren wordt steeds belangrijker. Mensen willen terug naar geborgenheid en naar de natuur. Dat doen ze door in en om hun huis meer aandacht te geven aan groen. Het blijkt een structurele verandering van de manier van in het leven staan.

Joyce kweekt Gerbera’s en het was erg leuk om daar meer over te horen. We werken allebei in de tuinbouw, maar het zijn eigenlijk toch twee werelden. Het was erg leerzaam om daarover van gedachten te wisselen. Overdag deden we veel inspiratie op en s’avonds praten we er dan weer verder over hoe we hetgeen we overdag gezien hadden kunnen vertalen naar onze bedrijven.

New York is een langgerekte stad. Alles is hier groot en indrukwekkend. We hebben de stad in drieën gedeeld en hebben elke dag een deel bezocht. Héél veel kilometers gelopen, maar ook met de metro of met Uber kwamen we waar we wilden zijn. En super dat Joyce de routes in een handomdraai op haar iPhone klaar had!

dsc00850

The Sill

We zijn naar het bloemendistrict geweest. Een straat voor bloemen en planten groothandelaren, midden in de stad! Daar hadden we een afspraak met een grote exporteur van bloemen uit Nederland. Op de route daar naar toe hebben we diverse bloemen- en plantenwinkels en andere verkooppunten bezocht. The Sill en Green Fingers Market zijn voor mij echt een voorbeeld van hoe plantenwinkels zouden moeten zijn. Super leuk om deze winkels nu eens te kunnen bezoeken. Dit soort bedrijven doen veel aan marketing en zetten echt een merk en lifestyle neer. Dat is waar we met ons merk Intenz Home ook naar toe willen.

Daarnaast hebben we veel vooruitstrevende Blurring winkels bezocht. Dat zijn winkels die alles op het gebied van kleding tot aan planten, sieraden, zeepjes, boekjes, schoenen, etc. verkopen. Deze winkels zien we in Nederland ook steeds meer.

Onderweg de etalages van trendsettende merken bekeken. Welke kleurstellingen en verpakkingen worden er gebruikt en wat zien we (nog) niet in Nederland. In de lifestyle winkels zien we steeds veel planten terug. Mooi om te zien dat het hier nog steeds een onderdeel is van Well Beiing.

Midden in de stad bevindt zich The High Line. Een park bovenop een verhoogde oude spoorweg lijn. Wilde planten groeien door de oude spoorrails heen. Een mooie groene plek om even tot rust te komen als je in deze drukke stad woont. We zien in Nederland, maar ook in landen om ons heen dat dit steeds belangrijker wordt, het “vergroenen” van de stad.

Tot slot nog een grote moestuin bovenop het dak van een fabriek bezocht. Urban farming is hier groter dan in Nederland. Deze duurzame moestuin heeft zijn afzet binnen 15 mile. Ze bieden abonnementen aan aan particulieren die hier verse producten op kunnen halen, maar ze beleveren ook veel restaurants. Erg leerzaam om te zien hoe ver de ontwikkelingen op dit gebied zijn in zo’n grote stad.

Het waren leuke en leerzame dagen met goede gesprekken. En natuurlijk ook erg leuk om mijn neef weer eens te zien die in New York woont en waar we mochten verblijven! Dan beleef je het leven in ‘’the city that never sleeps’’ ook van heel dichtbij!