15
sep

Pop-up store

Afgelopen week was de opening van de eerste pop up store van Let it Grow in de Amstel passage op Amsterdam Centraal Station. Géén plantenwinkel voor hipsters, want de komende drie maanden wil Let it Grow hier álle Amsterdammers (en toeristen) de waarde van planten en bloemen leren. En waar kan dat beter dan op het Centraal Station? Dagelijks komen daar meer dan 60.000 passanten!

Futuroloog Jacintha Scheerder verkende voor Let it Grow de wetenschappelijk bewezen effecten van bloemen en planten. In de concept store wordt het wetenschappelijke onderzoek dat de positieve effecten van groen in beeld brengt, gepresenteerd: ‘FOCUS’, ‘TRUST’ en ‘HOPE’.

  • FOCUS: onderdompelen in groen verhoogt de focus op de werkvloer aanzienlijk
  • TRUST: we vertrouwen elkaar meer door de geur van lavendel
  • HOPE: de kleur van bloemen zorgt er voor dat we een gevoel van hoop en blijdschap ervaren

Let it Grow verkoopt deze effecten nu ook in limited edition designverpakking.

Met mijn zus (woonachtig in Amsterdam en ook helemaal into green 😉 waren we bij de opening en mochten we als één van de eerste bezoekers de concept store ‘ervaren’. Naast heel veel planten en technologie werd het verhaal over bloemen en planten vertelt, Let it Grow wil op deze manier bloemen en planten weer in de hoofden en harten krijgen van iedereen die langs komt in deze store.

Bezoekers zijn ook onderdeel van Let it Grow’s nieuwste onderzoek naar de impact van groen op stadsbewoners. Steden vergroten en verdichten, in 2050 woont 80% van de Nederlanders in steden, dus moeten steden vergroenen om het leefbaar te houden. En dat betekent niet alleen een leuk hipsterplantenwinkeltje hier en daar, maar dat alle scholen, ziekenhuizen, straten en nieuwbouw groener moeten worden.

De impact van het overweldigende stadsleven leidt namelijk tot een verhoogt stressniveau, een slechter immuunsysteem en een verminderde focus- en aandachtsspanne. Uit het onderzoek blijkt dat door je simpelweg frequent te begeven tussen voldoende groen en bomen, zowel lichaam als geest zich letterlijk herstellen. Let it Grow bied consumenten in de concept store inspiratie om zelf focus, vertrouwen en hoop te laten groeien en door te geven aan anderen.

Iedere bezoeker krijgt een ‘Green City Guide’ waarop alle Amsterdamse groene plekjes en initiatieven staan. Over drie maanden zal blijken of de consument de plekken ook bezocht heeft en of hij enthousiast is.

Wat doet Let it Grow precies:

  • Let it Grow maakt wetenschappelijk onderzoek zichtbaar en toegankelijk en laat zien wat bloemen en planten voor je doen. Dat doen zij door te communiceren over de positieve werking van bloemen en planten, wereldwijd trends scouten en laat zien waar jonge ondernemers, onderzoekers en kunstenaars mee bezig zijn. Deze inspirerende verhalen delen ze met een groeiende achterban van bewuste consumenten. In Amsterdam is inmiddels een heuse groene movement gaande!
  • Daarnaast helpt Let it Grow ondernemers en kunstenaars die op vernieuwende manieren werken aan projecten, producten en diensten met bloemen en planten om sneller te groeien.
  • En van 7 september t/m 30 november kan je dus in de Let it Grow Concept Store ervaren hoe bloemen en planten het leven aangenamer, gelukkiger en gezonder maken!