01
nov

Flora Holland Trade Fair 2018

Afgelopen week was één van de belangrijkste weken van het jaar voor de bloemen- en plantensector: de Royal FloraHolland Trade Fair. Deze beurs is het inspiratie en relatie evenement voor bloemisten en vakhandel. Er waren dit jaar meer dan 700 standhouders en het bezoekersaantal was met 6% gestegen naar circa 17.000 bezoekers. Deze bezoekers kwamen uit meer dan 120 verschillende landen.

Ook wij waren weer vertegenwoordigd met een geheel vernieuwde stand, het koste wat bloed, zweet en tranen van het klus team (Edwin, Sven Robin en Krista!) maar het resultaat was geweldig! Dat bleef ook niet onopgemerkt bij de bezoekers, het was de hele tijd razend druk in de stand, en daar doen we het voor: naast ons brede assortiment laten zien welke nieuwe planten concepten we leverbaar hebben of welke er aan komen.

De plant in de lamp (rechter foto) kreeg veel aandacht van onze bezoekers, zeker in deze donkere dagen en mooie eyecatcher voor in huis. De tubes zijn inmiddels uitverkocht, maar binnenkort weer leverbaar. De Clusia rosea Princess hebben we nu ook in een grotere maat leverbaar met een grote robuuste glazen vaas. En natuurlijk is de Philodendron Atom nog steeds leverbaar als mangrove plant op water en in glas.

De hoofdprijs die tijdens de gezamenlijke productbeurs: Seasons Trade Fair in september te winnen was, werd ook uitgereikt. De gelukkige winnaar is Gert Hoogeveen van Royal Lemkes. Op de foto: Louis van Dijke (Oriental Group), Walter Gunneweg (KP Holland), Gert Hoogeveen (Royal Lemkes), Edwin v.d. Eijk en Sven Bakker (VDE Plant) Levoplant ontbreekt op deze foto.

De gesprekken in het gangpad gingen vooral over thema’s als verduurzaming, nieuwe introducties en groei. We merken dat er steeds meer interesse komt naar duurzame verpakkingen. In heel Europa denkt de retail na over het verminderen van plastic afval. Engeland, Duitsland en Zwitserland worden genoemd als voorlopers, maar ook Albert Heijn heeft plannen om de hoeveelheid plastic te verminderen. Met Air So Pure introduceerde we deze week een verpakkingslijn met trays van kartonpulp, met FSC papieren hoezen en houten stokjes. De planten die onder Air So Pure verkocht worden staan voor schone lucht, daar past een duurzame verpakking bij.

De groene lifestyle wint nog steeds aan populariteit. Van onze klanten horen we dat steeds meer jonge mensen planten aankopen. Een groep die heel lang andere cadeau artikelen verkoos voor een verjaardag of een andere feestelijke aangelegenheid.  We zijn heel blij met deze ontwikkeling, we weten allemaal dat planten een belangrijke bijdrage leveren aan een gezond binnenklimaat en het welbevinden van mensen tijdens werk of school.