08
sep

Trends spotten op ShowUp

Twee keer per jaar vindt ShowUp plaats in de Expo Haarlemmermeer. Binnen- en buitenlandse merken op het gebied van o.a. interieuraccessoires en gifts zijn hier vertegenwoordigd. Mooie stands, fijne sfeer en goede trendpresentaties, maar vooral leuk om te kijken wat er in de markt gaande is.

Als consument kun je hier niet naar toe, het is een inkoopbeurs voor iedereen die werkt in de home-, gifts- & kidsbranche. Hier kunnen zij de nieuwste collecties inkopen en trends ontdekken, maar ook inspiratie op doen en netwerken. Veel bijzondere en inspirerende merken, maar ook ruimte voor nieuwe merken en ontwerpers naast de gevestigde labels. Een diversiteit aan producten maar met het zelfde doel:

Bewust produceren en duurzaam gebruik

Dit stond duidelijk centraal bij ShowUp. Veel labels op de beurs maken zich sterk voor duurzaam design door te laten zien dat bewust produceren en consumeren de toekomst heeft. Bijvoorbeeld door het toepassen van een moderne en ambachtelijke productiewijze, het kleuren van stoffen met natuurlijke materialen of het ontwerpen van een collectie die duurzaam gebruik stimuleert.

Soms gaat het om het complete product, soms om een recyclebare verpakking maar vaak zoeken ondernemers naar mogelijkheden om echt anders (dus duurzaam) te gaan werken. Een nieuwe benadering is te zien bij de presentatie UPcycle // ZERO waste. In deze zone konden kleinere duurzame labels zich presenteren die gaan voor zero waste & upcycling. Leuk om met deze mensen in gesprek te gaan en te horen hoe zij de moderne ambacht omarmen en producten op authentieke wijze creëren.

ListenUp

Planten en bloemen waren flink vertegenwoordigd op showUP en ook in de trendlezingen kwamen ze ruimschoots aan bod. In het lezingenprogramma ListenUp praatte experts en trendwatchers bezoekers bij over actuele onderwerpen en ontwikkelingen.

Trend Forecasters Hanneke Kamphuis en Marly Witteveen (beiden met een achtergrond in retail en design) vertelde over trends in Botanical Lifestyle, dat planten en bloemen nooit uit de mode zullen raken.

Leuk weetje (en hopelijk doen winkeliers er hun voordeel mee) kleurexpert Marie-gon vertelde in haar lezing dat consumenten geneigd zijn meer te kopen als er planten in de winkel staan.

Natuur als inspiratiebron

Dat de natuur als inspiratiebron gebruikt word was in veel stands terug te zien. Dieren, bloemen, planten en heel veel groen kwamen terug in mooie prints in JUNGLE thema. Ook waren er 2 stands helemaal gefocust op planten: Plantophylle en Meer Groothandel. De bezoekers die geïnspireerd waren konden gelijk hun bestelling plaatsen bij deze merken. Love the Jungle vibes!

Na veel leuke gesprekken en het zien van zoveel mooie merken met een boodschap weer vol inspiratie huiswaarts!